مانند يك قهرمان تدريس كنيد: 49 تكنيك كه دانشآموزان را در مسير دانشگاه قرار ميدهد
(نويسنده: داگ ليماو- Doug Lemov (2010))
تكنيك 9:
كوتاهترين مسير -(SHORTEST PATH)معلمان عادت كردهاند فعاليتهاي درسيشان را براساس اين كه آن فعاليتها چقدر زيركانه و ماهرانه طراحي شدهاند و چقدر آن فعاليتها با جديدترين فلسفهي آموزش و پرورش هماهنگي دارند، انتخاب نمايند. در عوض، فعاليتها بايد براساس اينكه چقدر سريع و خوب دانشآموزان را به تسلط در مطالب درسي ميرساند انتخاب شوند. وقت آن است كه فكر كردن به سمينارهاي سقراطي يا سخنرانيهاي به همان اندازه خوب را متوقف كنيد. به جاي آن، كوتاهترين مسير را براي رسيدن به اهداف و مطالب درسي در طراحي فعاليتها در نظر بگيريد.
![](http://www.kanoon.ir/FileRepository/ImageUpload/349378/c3zvvl0c.JPG)
مترجم: فاطمه فلاحتپيشه-فهيمه كوركي
بازنگري و ويراستاري: جواد مؤمني
تكنيك 10:
طرح دوگانه (DOUBLE PLAN)-
بيشتر تمركز درس بر روي آن چيزي است كه شما به عنوان معلم انجام ميدهيد- آنچه خواهيد گفت، انجام خواهيد داد، انتخاب خواهيد كرد و تعيين خواهيد كرد.
معلمان اغلب فراموش ميكنند آنچه كه دانشآموزان قرار است انجام بدهند را برنامهريزي كنند. دانشآموزان چه انجام خواهند داد در حالي كه شما دلايل جنگ داخلي را مرور ميكنيد؟ آيا آنها به صورت دست نويس يادداشت برداري خواهند نمود؟ آيا آنها، آن نوشتهها را در يك خلاصهي يك جملهاي مرور خواهند كرد؟ براي اينكه بتوانيد از نگاه دانشآموزان به درس بنگريد، جدولي فراهم كنيد كه در يك طرف، آن چه شما انجام خواهيد داد و در طرف ديگر، آنچه دانشآموزان انجام خواهند داد ليست شود.
![](http://www.kanoon.ir/FileRepository/ImageUpload/349378/dp4tjyd4.JPG)
مترجم: فاطمه فلاحتپيشه-فهيمه كوركي
بازنگري و ويراستاري: جواد مؤمني
تكنيك 11:
تكنيك 11: نقشه بكشيد -(DRAW THE MAP)معلمان اغلب فراموش ميكنند از محيط فيزيكي براي پشتيباني اهداف درس استفاده كنند. معلمان اكثر اوقات دانشآموزان را در مكانهايي روبه روي هم مينشانند، طوري كه بتوانند بيشتر با هم تعامل داشته باشند و چيدماني شبيه به اين را در كل سال تغيير نميدهند. در اين صورت اگر معلم بخواهد دانشآموزان فقط براي بخشي از درس تعامل داشته باشند چه بايد بكند؟ ليماو تصديق ميكند كه تمايل شخصي او چيدن كلاس به صورت رديفهاي دوتايي است، چونكه بدين صورت كلاس مرتب و منظم است و دانشآموزان را به توجه بيشتر به تخته و معلم سوق ميدهد. سپس اگر معلم بخواهد كه دانشآموزان مستقيمتر رابطه برقرار كنند، ميتواند از دانشآموزان بخواهد گوينده را تعقيب كنند (نگاه كردن به شخصي كه صحبت ميكند) يا دانشآموزان را وا دارد تا ميزها را به سرعت به شكل ديگري جابهجا كنند. بنابراين، رديفهاي دوتايي به معلم اجازه ميدهد تا در كلاس راحتتر جابهجا شود.
![](http://www.kanoon.ir/FileRepository/ImageUpload/349378/untitled.JPG)
مترجم: فاطمه فلاحتپيشه-فهيمه كوركي
بازنگري و ويراستاري: جواد مؤمني
امتیاز : |
00 |
نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0 |
|