مانند يك قهرمان تدريس كنيد: 49 تكنيك كه دانشآموزان را در مسير دانشگاه قرار ميدهد
(نويسنده: داگ ليماو- Doug Lemov (2010))
قبل از اينكه وارد فصل2 و تكنيك 6 شويم مروري بسيار كوتاه بر تكنيكهاي فصل1 خواهيم داشت.
بخش اول- مانند يك قهرمان تدريس كنيد: تكنيكهاي ضروري
فصل1- در نظر گرفتن انتظارات آموزشي سطح بالا
تحقيق همواره نشان ميدهد كه داشتن انتظارات سطح بالا موفقيت دانشآموز را بهبود ميبخشد. اگر چه، مشكل اين است كه تعريف انتظارات سطح بالا به طور گستردهاي متغيير است. در زير پنج تكنيك ملموس براي در نظر گرفتن انتظارات سطح بالا وجود دارد كه معلمان عالي از آنها استفاده ميكنند.
تكنيك 1: رد نشدن ((NO OPT OUT
تكنيك 2: درست، درست است (RIGHT IS RIGHT)
تكنيك 3: آن را كش بده (STRETCH IT)
تكنيك 4: مطالب را قالب بندي كنيد (FORMAT MATTERS)
تكنيك 5: بدون عذرخواهي (WITHOUT APOLOGY)
فصل 2- برنامهريزياي كه موفقيت تحصيلي را تضمين ميكند.
شش تكنيك زير مربوط به برنامهريزياند (بخش مهم تدريس كه قبل از ورود به كلاس انجام ميدهيد) ابتدا به اولين تكنيك از اين فصل ميپردازيم:
تكنيك 6: از آخر شروع كنيد (-(BEGIN WITH THE END زماني كه ليماو تدريس را شروع كرد، خود اذعان نمود كه شب قبل از كلاس را با اين سؤال كه "فردا قرار است چه بكنم؟" ميگذراند. اين روش درست نبود. او فقط بر روي فعاليتهاي يك درس تمركز ميكرد و نه هدف آن درس و به جاي آنكه هر درس را بخشي از يك برنامهي دقيق طراحي شده كه دانشآموزان را براي درك مفاهيم بزرگتر هدايت ميكند در نظر بگيرد هر درس را بهطور مجزا برنامهريزي ميكرد. ( هر درس بايد جزيي از هدف كلي تدريس باشد) معلمان عالي با برنامهريزي واحد درسي كه شامل موارد زير ميشود شروع ميكنند:
1. پيش رفتن از برنامهريزي بخش به سمت برنامهريزي درس.
2. اصلاح و كامل كردن هدف درس بر اساس ميزان مهارت روز قبل.
3. يك ارزيابي روزانهي كوتاهمدت را برنامهريزي كنيد تا مشخص شود كه آيا درس از جانب دانشآموزان فرا گرفته شده است.
4. فعاليتهايي را برنامهريزي كنيد كه منتج به مهارت در آن هدف ميشود.
![](http://www.kanoon.ir/FileRepository/ImageUpload/349378/66.JPG)
مترجم: فاطمه فلاحتپيشه-فهيمه كوركي
بازنگري و ويراستاري: جواد مؤمني
تكنيك 7:
ام -(4Ms) لازم است كه اهداف مؤثر و مفيدي را طراحي كنيد. بدين منظور، معيارهاي زير را براي تعيين مؤثر بودن هدف استفاده نماييد:
1. قابل كنترل (Manageable): يك هدف (درسي) مؤثر نيست اگر نتوانيد آن را به عنوان يك درس مجزا تدريس كنيد. البته شما ميخواهيد دانشآموزانتان به مهارتهاي وسيعتري تسلط يابند، اما اين كار ممكن است نيازمند هفتهها وقت باشد، بنابراين لازم است كه آن را به مراحلي تقسيم كنيد تا دانشآموزان شما در هر دوره به يكي از آنها تسلط يابند.
2. سنجشپذير (Measureable): اهداف (درسي) مؤثر، ميتوانند سنجيده شوند. اين سنجش اغلب در پايان دوره با يك برگهي خروج (يك فعاليت كوتاه يا سؤال كوتاه كه دانشآموزان آن را كامل ميكنند تا نشان دهند كه مطالب را ياد گرفتهاند) انجام ميشود.
3. در ابتدا در نظر گرفته شود (Made first): يك هدف (درسي) بايد فعاليتهايي را كه شما در آن درس استفاده ميكنيد هدايت كند نه اين كه بعد از انجام فعاليتها به آن فكر شود.
4. مهمترين (Most important): هدف (درس) را براساس آنچه كه براي دانشآموزان در رسيدن به دانشگاه مهمترين است، انتخاب نماييد. (اولويت قرار دادن اهداف درسي مهمتر)
![](http://www.kanoon.ir/FileRepository/ImageUpload/349378/1tjvvyof.JPG)
مترجم: فاطمه فلاحتپيشه-فهيمه كوركي
بازنگري و ويراستاري: جواد مؤمني
تكنيك 8:
تكنيك 8: اعلام كردن آن -(POST IT) اگر مطلبي بسيار مهم است، پس شما بايد آن را اعلام كنيد. از زباني استفاده كنيد كه براي دانشآموزان قابل درك باشد و بتوانند از آنچه سعي در انجام آن دارند آگاه شوند. اعلام كردن مهم بودن مطلب همچنين به بازديدكنندگان كلاس و مديران كمك ميكند بازخورد مؤثرتر و مناسبتري داشته باشند.
![](http://www.kanoon.ir/FileRepository/ImageUpload/349378/lhwhayta.JPG)
مترجم: فاطمه فلاحتپيشه-فهيمه كوركي
بازنگري و ويراستاري: جواد مؤمني
امتیاز : |
20 |
نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 2 |
|