مانند يك قهرمان تدريس كنيد: 49 تكنيك كه دانشآموزان را در مسير دانشگاه قرار ميدهد
(نويسنده: Doug Lemov (2010))
49تكنيك، تكنيكهايي هستند كه معلمان برتر براي تدريس در كلاس از آنها استفاده ميكنند. هر روز يك تكنيك برتر را در اختيار شما قرار ميدهيم به اميد اينكه با استفاده از اين تكنيكها فرايند يادگيري دانشآموزان با پيشرفت همراه شود.
تکنیک 1
مقدمه- هنر تدريس و ابزارهايش
چگونه تدريس كردن آن هم به نحو عالي را ميتوان آموخت. "Doug lemov" اقرار ميكند كه او خود يك «معلم قهرمان» نبود، اما او آنچه كه معلمان قهرمان انجام ميدهند را از طريق ساعتها مشاهدهي كار معلمان بررسي كرده است. او بر روي مدارس دولتي، عمدتاً آنهايي كه در شهر فعاليت ميكنند، تمركز ميكند. "Lemov" با استفاده از كتاب آموزشي "Jim Collins" (كسي كه به بررسي آنچه شركتهاي «خوب» را از شركتهاي «عالي» متمايز ميكند، پرداخت) به دنبال تكنيكهاي تدريسي ميگشت كه معلمان صرفاً خوب را از معلمان عالي متمايز كند. اين كتاب مجموعهاي از آن تكنيكهاست و به معلماني كه تمايل دارند مهارتشان را بهبود بخشند به عنوان يك جعبه ابزار ارايه ميگردد. "Lemov" با هدف فراهم ساختن راهنمايي دقيقتر براي معلمان دربارهي مهارت تدريسشان اين كتاب را جمعآوري كرد و اكنون 49 تكنيك خاص تدريس را ارايه ميدهد.
بخش اول- مانند يك قهرمان تدريس كنيد: تكنيكهاي ضروري
فصل1- در نظر گرفتن انتظارات آموزشي سطح بالا
تحقيق همواره نشان ميدهد كه داشتن انتظارات سطح بالا موفقيت دانشآموز را بهبود ميبخشد. اگر چه، مشكل اين است كه تعريف انتظارات سطح بالا به طور گستردهاي متغيير است. پنج تكنيك ملموس براي در نظر گرفتن انتظارات سطح بالا وجود دارد كه معلمان عالي از آنها استفاده ميكنند. تكنيك 1 را ارايه ميدهيم و در روزهاي آينده تكنيكهاي بعدي را در اختيار شما قرار خواهيم داد.
تكنيك 1: رد نشدن ((NO OPT OUT
در كلاسهاي معمولي، زماني كه دانشآموزان پاسخ را نميدانند يا نميخواهند كه تلاشي بكنند، آنها به سرعت ميآموزند كه اگر به سؤال معلم با جملهي "من نميدانم" يا با بالا انداختن شانههايشان پاسخ دهند، معلم از آنها رد ميشود. معلم سپس به دانشآموز ديگري رو ميآورد. در عوض، «رد نشدن» ابزار مفيدي براي رساندن تمام دانشآموزان به پاسخ درست است، هر چند بار كه ممكن است، حتي اگر اين كار فقط تكرار كردن پاسخ درست باشد.
به عنوان مثال، در روز اول براي دوره كردن درس، شما از دانشآموزي ميپرسيد: "8×3 چند ميشود؟ " او زيرلب ميگويد: "من نميدانم" و روي خود را برميگرداند. بسياري از معلمان نميدانند چگونه واكنش نشان بدهند و دانشآموزان از «من نميدانم» براي طفره رفتن از كار در تمام سال استفاده ميكنند. به جاي آن، لااقل ميتوانيد به سمت دانشآموز ديگري برويد، همان سؤال را بپرسيد و اگر پاسخ صحيح را گرفتيد به سمت دانشآموز اول برگرديد و بگوييد "حالا به من بگو 8×3 چند ميشود؟" آن دانشآموز و تمام دانشآموزان كلاس چند لحظه قبل ياد گرفتهاند كه نميتوانند از مخمصه خلاص شوند و بايد در كلاس شما كار انجام دهند.
در شكل دقيقتر«رد نشدن»، شما يا دانشآموز ديگري ميتوانيد سرنخي فراهم كنيد. به عنوان مثال، در كلاس جايي كه دانشآموز قادر نبود فاعل جملهي "مادر من خوشحال نبود" را تشخيص دهد، معلم از دانشآموز ديگري پرسيد، "وقتي من از تو دربارهي فاعل ميپرسم، من چه چيزي را دارم ميپرسم؟" دانشآموز دوم پاسخ داد، "شما در مورد اين كه جمله دربارهي چه شخصي يا چه چيزي است داريد ميپرسيد." سپس معلم به سمت دانشآموز اول برگشت و گفت، "وقتي من دربارهي فاعل ميپرسم، دارم دربارهي اينكه جمله دربارهي چه شخصي يا چه چيزي است سؤال ميكنم. پس فاعل در اين جمله چيست؟" اين بار دانشآموز قادر بود به درستي پاسخ دهد "مادر." فرايند با دانشآموزي كه قادر نبود پاسخ دهد شروع شد و با خود او در حالي كه پاسخ صحيح را داد تمام شد. توجه نماييد كه در اكثر كلاسهايي كه از تكنيك «رد نشدن» استفاده ميكنند جو، مثبت و آموزشي است و استفاده كردن از آن تنها باور معلم را در توانايي دانشآموز براي رسيدن به پاسخ صحيح تقويت ميكند.
![](http://www.kanoon.ir/FileRepository/ImageUpload/349378/1xjquvvv.JPG)
![](http://www.kanoon.ir/FileRepository/ImageUpload/349378/au0v2ony.JPG)
![](http://www.kanoon.ir/FileRepository/ImageUpload/349378/5hzoehrz.JPG)
مترجم: فاطمه فلاحتپيشه – فهيمه كوركي
بازنگري و ويراستاري: جواد مؤمني
تکنیک 2
تكنيك 2: درست، درست است (RIGHT IS RIGHT)
دانشآموزان اكثر اوقات زماني كه ميشنوند پاسخشان «صحيح» است، تلاش را متوقف ميكنند. با اين وجود، بسياري از معلمان اغلب، پاسخهايي را ميپذيرند كه فقط تا حدودي درست هستند يا خيلي كامل نيستند. معلمان اين پاسخها را با تكرار كردن آنها تأييد ميكنند و سپس اطلاعاتي را اضافه ميكنند تا پاسخ را كاملاً تصحيح كنند. به عنوان مثال، وقتي پرسيده ميشود خانوادهها در رومئو و ژوليت چگونه با هم تا ميكنند، دانشآموز ميگويد،"آنها يكديگر را دوست ندارند." شما اميدواريد معلم خواهان توضيح بيشتر باشد، اما در عوض، او ممكن است بگويد، "صحيح است، آنها يكديگر را دوست ندارند و نسلاندرنسل جنگ و نزاع داشتهاند." با پاسخ دادن به اين روش، معلم استاندارد پاييني را براي درستي پاسخ در نظر ميگيرد. ايدهي كليدي در پشت تكنيك «درست، درست است» اين است كه معلم بايد يك استاندارد بالا از درستي را در نظر بگيريد و از آن دفاع كند و فقط آن پاسخهايي را «درست» بداند كه كاملاً و دقيقاً درست هستند. چهار تكنيك براي استفاده كردن از تكنيك «درست، درست است» وجود دارد.
1. پيش رفتن براي تمام راه. وقتي دانشآموزان به پاسخ نزديك هستند به آنها بگوييد تقريباً به پاسخ رسيدهاند. هر چند معلمان عالي تلاش را با مهارت اشتباه نميگيرند، بلكه آنها از زبان ساده و مثبت براي قدرداني از آن چه دانشآموزان انجام دادهاند استفاده ميكنند و اين انتظار را در آنها ايجاد ميكنند كه هنوز بايد تلاش بيشتري بكنند. به عنوان مثال ميتوان گفت، "من از كاري كه انجام دادهاي راضيام، ميتوني ادامه بدي؟"
2. پاسخ دادن به سؤال. دانشآموزان ياد ميگيرند اگر پاسخي را ندانند ميتوانند به سؤال ديگري جواب دهند مخصوصاً اگر بتوانند آن سؤال را به زندگي خودشان ربط دهند. به عنوان مثال، اگر دانشآموزان نتوانند مكان داستان را تشخيص دهند، يك دانشآموز ممكن است با اين جمله، "من رو به ياد يه چيزي در محلهمون مياندازه…" شروع كند يا ممكن است شما يك تعريف بخواهيد و دانشآموز براي شما مثالي بزند، "كرهي چشم يك كلمهي مركب است." دانشآموز را به سؤال برگردانيد و به او بگوييد، اين يك مثال است، من تعريف را ميخواهم."
3. پاسخ درست، زمان درست. بعضي اوقات دانشآموزان از شما پيشي ميگيرند و پاسخ كامل را ميدهند در صورتي كه شما بخشهاي مختلف مسأله را در نظر داريد. در حالي كه ممكن است براي پذيرفتن اين پاسخ وسوسه شويد، اگر در حال آموزش مراحل بوديد، مهم است كه مطمئن شويد دانشآموزان در آن مراحل مهارت كسب كردهاند، "سؤال من دربارهي حل مسأله نبود، دربارهي مرحلهي بعدي بود."
4. استفاده كردن از واژگان فني. معلمان خوب كلماتي را كه دانشآموزان با آن از قبل آشنا هستند به عنوان پاسخهاي صحيح ميپذيرند، "حجم مقدار جايي است كه جسم اشغال ميكند." معلمان عالي واژگان فني دقيق را ترغيب ميكنند، "حجم مترمربعي است كه شي، آن را اشغال ميكند." اين روش، واژگان دانشآموز را تقويت ميكند و او را براي دانشگاه بهتر آماده ميكند.
![](http://www.kanoon.ir/FileRepository/ImageUpload/349378/lyq1oiwf.JPG)
مترجم: فاطمه فلاحت پيشه – فهيمه كوركي
بازنگري و ويراستاري : جواد مومني
امتیاز : |
10 |
نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1 |
|
تعداد بازديد :
340
ارسال شده در: چهارشنبه 29 آبان 1392 ساعت 20:05
نویسنده:
فرهنگ شاپوران
نظرات
(0)
موضوع:
کاربردی,
کاربردی,
مشاوره,
مشاوره تحصیلی,
برچسب ها :
نکنیک برتر,
تکنیک,
روش تدریس,
دبیر,
Doug Lemov (2010),
مانند يك قهرمان تدريس كنيد,